![]() |
|
EHUko Irakaslea eguzki.urteaga@ehu.es |
|
Ikerketa eta garapena Frantziako Estatuan
Nahiz eta ikerketan eta garapenean inbertitzen
den diru-kopurua EAErekin alderatuta nahiko handia izan,
beherantz doa. Izan ere, 1980ko hamarkadan ikerketan inbertitutako
diruak gorantz egin zuen, BPGren %2,4ra hurbilduz, baina
1993az geroztik beherantz egin zuen. 2006an, BPGren %2,1
zen, ELGEko batez bestekoa baino zerbait apalagoa (%2,26), eta
herrialdeen seigarren tokian kokatuta, Suedia, Finlandia, Japonia,
Estatu Batuak eta Alemaniaren atzetik. Horrez gain, Frantziako
enpresa pribatuek gutxi inbertitzen dute I+G+b-n. ELGEko
datuen arabera, ikerkuntzan gastatzen den diruaren %63 sektore
pribatutik dator eta bereziki teknologia industrialetan biltzen
da: automozioan, aeronautikan, farmazian, elektronikan,
medikuntza tresnerian eta materialen arloetan. ELGEko bataz
bestekoa %69koa da; Japoniak, Estatu Batuek eta Alemaniak,
berriz, bataz besteko hori gainditzen dute: %70etik %77ra bitartean
inbertitzen dute1 .
Gainbehera hori are eta sakonagoa da 2002az geroztik,
Raffarin eta batez ere De Villepin eta Fillon lehen ministroek
hainbat neurri hartu baitzituzten: ikerlarien eta unibertsitateko
irakasleen kontratazioen murrizketa, CNRS ikerketa gune nazionalaren
berrantolaketa (sei institututan banatuz, bi jadanik
existitzen direla jakinik), unibertsitatearen autonomia bultzatzen
duen lege berria2 , ikerketarako baliabideak banatzeaz arduratzen
den Agentzia bat sortzea eta Sauvons la recherche mugimenduaren
salaketak. Aldaketa horien irakurketa beltza egin
da, alegia, estatuaren eta oro har botere
publikoen esku-hartzea murrizten doala
eta zientzia zein teknologia finantzatzearen
eginkizuna sektore pribatuaren eskuetan
utzi nahi dela3.
Egoera horrek hainbat mobilizazio eragin
ditu. 2007ko urrian, Unibertsitateen Askatasuna
eta Ardura izeneko Legeak (UAA)
unibertsitate frankoren blokeoa eragin zuen,
ikasleak zein irakasleak egitasmo horren aurka
altxatu baitziren. 2008ko martxoan,
CNRSko ikerlariak “ikerketa-zentro handiak
desegitea” arbuiatzeko antolatu
ziren. Berrikitan,
Ikerketarako Agentzia Nazionalaren
(IAN) egoitza
okupatu dute ikerketa-enpleguen
ezegonkortasuna
salatzeko, eta 2008. urte
osoan zehar protestak egon
dira AERESek martxan jarritako
ebaluazioen aurka. Azkenik,
2008ko abenduan,
ikerlari-irakasleen estatusa
aldatzen duen dekretu batek ikerlarien eta unibertsitate irakasleen greba mugimendu sakona
eragin du, eta ikerketa ministroak egitasmoa bertan behera
utzi behar izan du. Mobilizazio horien arrazoiak anitzak
dira, besteak beste, ministerioak hitzemandako diru laguntzak
ez direla heldu. Izan ere, 2008ko lege zuzentzaile batek Ikerkuntzarako
eta Goi Mailako Irakaskuntzarako ministerioaren aurrekontua
%2,2 jaitsi duenez (500 milioi euroko galera), laborategien
aurrekontua gutxitu eta lanpostu berrien sorrera galarazi
da. 2009an, galera 800 milioi eurokoa izan daiteke.
Izan ere, Gobernuak ikerketa “desfuntzionarizatu” nahi du.
IANek diru laguntzak egitasmoen arabera banatzen dituenez,
kontratu unibertsitarioek, sektore pribatuaren parte-hartzeak
eta CNRS baliabide agentzia bilakatzearen mehatxuak kezka
piztu dute ikerlarien baitan. Kulturaren alorrean, sektore pribatutik
datozen kudeaketa metodoak gaizki ikusiak dira, komunitate
hori berdintasunari, interes orokorrari eta banakako
merezimendu baloreei atxikia baitago. Politikaren alorrean,
zientzia komunitatea bere independentziaren afirmazioaren
gainean eraiki da, bai ezagutzari, bai metodoei dagokienez. Alde
horretatik, zuzendaritza eta
zaintza tresnek, baita autonomia
zein liberalismoa goraipatzen
duten diskurtsoek
ere, topo egiten dute tradizio
horrekin. Kezka are eta
larriagoa da jakitean Lisboako
estrategiak eta eskaera
sozialari garrantzia ematen dion diskurtsoak bidea ireki diotela
estrategia horri4 .
Dena den, hainbat txostenek kolokan jarri dute Frantziako
estatuko ikerketa sistemaren eraginkortasuna. 2007ko urtarrilean,
finantza ikuskaritza orokorreko txosten batek balorazio
negatiboa egin zuen: berrikuntza teknologikoaren ahulezia, sektore
publikoaren produktibitate ekonomiko urria, ikerkuntza industrialaren
azpigarapena –horren lekuko Frantziako estatuan
egindako patenteen beherakada da: mundu osoko masaren %5,5
2006ean; 1988an, berriz, %8,3 zen–. Baina, batez ere, Estatuaren
gastua eta estatus publikoa daukaten ikerlarien kopurua
(162. 000, 364.000 ikerlarietatik) kontutan izanik, txostenak
gastu ez justifikatuak, kudeaketa txarra, antolaketa ezegokia
eta emaitzen ebaluazio eskasa azpimarratzen ditu. Halaber, gogoratzen
du ikerketa pribatua sustatzea komeni dela, eta aldaketa
sakonak gomendatzen ditu: egitasmoen zuzendaritza, unibertsitateak
bateratzea eta autonomia garatzea, finantziazio
sistemaren sinplifikazioa, ikerlariak emaitzetara hurbiltzea eta
doktoregaiei laguntzea.
Baina, ikerketa zientifikoa ez da soilik aplikazio teknologikoen
arabera balioesten. Ezagutzen ekoizleen eta distira intelektualaren
arabera ere ebaluatzen da. Maila horretan, Frantziako
estatuko ikerketa ez dago bere unerik hoberenean. Zientzia
eta teknika behatokiaren arabera (2008), mundu osoko argitalpenetan,
Frantziako estatuari dagokion zatiak beherantz
egin du 1999az geroztik, eta atzerriko aldizkarietako aipamenen
kopurua ez da hobea. Oro har, bere eragina munduko bataz
bestekoa baino ahulagoa da. Atzerritik datozen ikasleen kopuruak
gora egin du, baina Ingalaterran eta Alemanian baino maila
apalagoan dago. Nobel saria eta beste sari batzuei dagokienez,
tamaina bereko Europako herrialdeen atzean dago, Estatu
Batuak aipatu gabe. Nahiz eta hainbeste datu ez eduki, Iparraldeko
biztanleriak antzeko sentsazioa dauka.
Testuinguru horrek eragin zuzena dauka Iparraldean egiten
den ikerketaren eta garapenaren gainean, eta bost ezaugarri
aipa daitezke.
Lehenik, lurralde horrek onarpen politiko-administratiborik
ez daukanez, 1997ko Voynet legeak aurreikusten duen herri gisa
izan ezik, ez dauka berezko erakunderik, ez Eskualde Kontseilurik,
ez Kontseilu Orokorrik. Horri gehitzen bazaio zientzia-politika
Estatuaren eskumena dela eta garapen ekonomikoa eskualdeen
esku dagoela, ezinezkoa zaio Iparraldeko berezko politika
zientifikorik sortzea eta ondoren gauzatzea. Herri izendatu
dutenez, alegia, lurralde egitasmoa, Estatua, eskualdeak,
departamentuak eta udalak elkarrekin batu daitezke, politika
sektorial batzuk aurrera eramateko. Hori bera gertatu da (2001-2006) Euskal Herriko Hitzarmen Bereziarekin5 , baita Euskal Herria
2020 planarekin ere.
Bigarrenik, Iparraldeak ez dauka berezko unibertsitaterik.
Gaur egun, Paue eta Aturriko Herrietako Unibertsitateak (PAHU)
eranskin bat dauka Angeluko eta batez ere Baionako kanpusetan6
. Bertan, zuzenbideko, ekonomiako, euskal filologiako eta
letra modernoetako lizentziaturak eskaintzen dira, bai eta nazioarteko
eta Europako zuzenbideei buruzko masterrak ere; komertzializazio
nahiz enpresa eta administrazio kudeaketako
UDTak ahaztu gabe (unibertsitateko diploma teknikoa). Azken
urteetan, Angeluko Montaury-n dagoen polo zientifikoak garapen
nabarmena ezagutu du, eta biologiako, informatikako eta
fisika-kimikako lizentziak, industria eta informatika UDTak, baita
lizentzia masterrak eta master profesionalak eskaintzen ditu,
besteak beste, eraikuntzan, ingurumenean eta sistema informatikoetan.
Unibertsitateari, ingeniaritza eskolak gehitzen zaizkio;
adibidez, ESTIA eta ISA BTP. Eskaintza ugaritzen joan den
arren, urria izaten jarraitzen du7 , 37 titulazio besterik ez baitaude.
Horrez gain, lehen eta bigarren zikloak lantzen dituzte,
eta hirugarren zikloa alde batera utzi. Hori dela eta, urtero 8.000
ikasle inguruk Iparraldetik kanpo joan behar dute goi-mailako
ikasketak egiteko.
Hirugarrenik, lurralde horretan dauden ikerketa guneen kopurua
murritza da. PAHUri loturiko zentroez gain (IKER eta CDRE,
adibidez), CNRSri eta INRAri elkartutako laborategiak daude
(Ecobiop, esaterako). Izan ere, ikergune eta, beraz, ikerlari, aurrekontu
eta argitalpen gehienak Pauen kontzentratzen dira.
Horrela, PAHU osoan, 500 ikerlari daude, 26 laborategitan banatuak,
horietariko 9 CNRSri lotuak. Guztira, 335 doktoregai
daude eta 70 tesi irakurtzen dira urtero. Ikerlariek 400 argitalpen
baino gehiago plazaratzen dituzte, eta 13 patente aurkeztu
dituzte8 , 12 milioi euroko aurrekontua dutela, soldatak kontuan
izan gabe. Arazoa da horietako zati txiki bat besterik ez
dela Iparraldean kokatzen9 .
Laugarrenik, lurralde horretan kokatuta dauden enpresak
neurri ertain eta, batez ere, txikikoak izanik, eta ekoizpenean
edo aplikazioan bereizten direnez, ikerketa eta garapen gutxi
egiten dute, ez dutelako beharra
sentitzen, ez dutelako
nahiko dirurik, ez daukatelako
prestatutako langilerik
edota ez dutelako botere
publikoen aldetik beharko
luketen laguntzarik jasotzen.
Horren ondorioz, ez
dira oso berritzaileak, eta
zailtasunak dauzkate hazteko
eta, beraz, ikerlari hoberenak
erakartzeko10.
Bosgarrenik, Iparraldeak
baliabideak dauzka ikerguneak
eta ikerlariak erakartzeko.
Izan ere, lurrez
eta airez gainerako eskualde
eta herriekin ongi komunikatuta dago, bizi-kalitatea eskaintzen
du, instituzio publikoak (eskualdeak, departamentuak, hirielkargoak
eta udalak) eta Baionako Merkatal eta Industria Ganbara
gisako erakunde parapublikoek borontatea ageri dute,
adostutako eta finantzatutako lurralde egitasmo bat dauka, eta
biztanleria potentzialaren ikasketa maila altua da, batik bat
atzerrira joan direnak itzultzen badira.
Beraz, Iparraldeko ikerketak eta garapenak baliabideak eta
aukerak badauzka, baina giza kapitalarekin (zientzian eta teknologian
aplikatutako giza baliabideak 10.000 biztanleko 249,65
dira; Parisko eskualdean, berriz, 2.893,88 dira), inbertsioarekin
(I+Gko gastua %1,2 da; Frantziako estatu osoan, berriz, %2,24,
hau da, bataz bestekoaren erdia) eta egiturarekin loturiko arazoei
aurre egin behar die, batik bat geroa bermatzeko.
1.- JOURNET, N.: «La réforme de la recherche», in Sciences Humaines,
203, apirila (2009), 26. or. 2.- 2007ko abuztuan onartutako “Unibertsitateen Askatasun eta Ardura” legeak unibertsitateen aurrekontu autonomia ezartzen du, baita haien barne funtzionamendua aldatu ere: errektoreek botere handiagoak dituzte, administrazio kontseilua kanpoko eragileei irekitzen zaie, fundazioak baimentzen ditu eta, oro har, ikasketa baldintzen eta irakaskuntza zein ikerketa karreren kudeaketen arteko berdintasuna hausten du. Horren truke, Estatuak unibertsitateei eskaintzen dien aurrekontuak gora egiten du: +%50 bost urtean, hau da, 10.000-15.000 milioi € gehiago, zeren unibertsitateak Estatuari lotuta dauden “zentro mailako kontratuen” mende izaten jarraitzen du. 3.- Eraldaketa horiek, 2000. hamarkadan hartutako norabide orokorrean kokatzen dira. Horrela, finantza legeei buruzko lege organikoaren, alegia, 2001ean bozkatutako finantza legearen asmoa gastu publiko guztiak emaitzen lorpenei baldintzatzea da. 2004an adierazitako eta 2006an legean islatutako ikerkuntzarako akordioaren oinarrietariko bat da. Ikerkuntzaren aurrekontuaren gorakada sektore publikoaren zuzendaritza bermatzeko tresna berrien sorkuntzari lotua dago. 2006ko legeak lankidetzaarauak erreformatzen ditu eta unibertsitateen gainean eragina dauka. Erakunde berriak sortu dira. Ikerkuntza Zientifiko eta Teknikoaren Goi Kontseiluak ikerketaren norabide orokorrak finkatzen ditu, nahiz eta bere eginkizuna aholkularitza mailakoa izan. Erakundeen alboan dagoen Ikerketarako Agentzia Nazionalak kredituak jaso eta banatzen ditu epe motzeko ikerketa egitasmoak finantzatzeko, horietako batzuk goi-mailan erabakitzen dira eta besteak ikerlarien proposamenei lotuak daude. Ikerketa kreditoak hasieran mugatuak ziren (358 milloi € 2007an), baina berehala hasi ziren handitzen: 955 milioi €-koak izan dira 2008an eta 1.600 milioi €-koak 2009an. Ikerketaren eta goi-mailako irakaskuntzaren ebaluazio agentziak zentroen, tituluen, aldizkarien, taldeen eta ikerlarien kalifikazioak biltzen ditu, beste erakundeez gain (CNU, CNE, CNRS). Agentziaren ebaluazioak peritaje gisa ageri dira. Emaitzen arabera, autoritateek kreditoak, karrera profesionalak eta egitarauak modulatu ditzakete. Erakunde horrek neurriak hartu ditzake unibertsitateak sektore publikotik zein pribatutik datozen eragileekin lankidetzan aritzeko, baliabideak batzeko eta zerga murrizketak onartzeko enpresen kasuan. 4.- JOURNET, N.: «La réforme de la recherche», in Sciences Humaines, 203 (2009), 29. or. 5.- AHEDO, I., URTEAGA, E.: La nouvelle gouvernance en Pays Basque, L’Harmattan, Paris, 2004. 6.- EDUCATION NATIONALE: L’enseignement supérieur et la recherche. Bayonne, Académie de Bordeaux et du Pays Basque (2007). 7.- CONSEIL DE DELOPPEMENT DU PAYS BASQUE: Synthèse de la contribution de l’atelier Enseignement supérieur-Recherche. Baiona, 2006ko ekaina. 8.- Aitzitik, egindako patente-eskaerak 10.000 biztanleko, 2005eko datuei erreparatuz, bataz beste 2,44 da, eta Euskal Herri osokoa, berriz, 0,65. 9.- URTEAGA, E. : “Zientzia eta teknologiari buruzko gizarte irudikapenak Iparraldean », Argitaratzear, GGOA, EHU, 2009. 10.- EIZAGIRRE, A., URTEAGA, E.: Zientzia eta teknologiaren gizarte iritziak eta irudikapenak Euskal Herrian, Cuadernos Sociológicos vascos, 26, 2009.
|